Familiebezoek - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu Familiebezoek - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu

Familiebezoek

Door: Henk en Gerda

Blijf op de hoogte en volg Henk en Gerda

06 December 2023 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hier het ietwat vertraagde verslag van onze woensdag.

We starten de dag rustig op. We gaan op weg naar Kaikoura. Op datgene wat in de gids als suggestie staat kiezen we voor de weg door het achterland. We rijden door diverse leuke kleine gehuchtjes. Alla heeft ons vanmorgen een berichtje gestuurd dat het een mooie dag is en dat ze gaan duiken.

Als we rond half 3 bij hen aankomen zien we Mark als eerste. Alla is haar duikoutfit aan het afspoelen. Ze hebben wel vis gevangen maar niet de gehoopte kreeft.

Dit is hun vakantiewoning waar ze zo’n 4 keer per jaar een maand zijn. De overige tijd verhuren ze de woning.

We drinken wat met elkaar. Alla presenteert ons een schaal met lekker hapjes.

Alvorens we met Alla naar het strand lopen kijken we bij Mark die de vis aan het schoonmaken is. Hij wordt bijgestaan door een groep meeuwen die hij het afval geeft.

Hier is een 2016 een aardbeving geweest juist toen Alla en Mark hier met hun caravan vakantie hielden. Ze werden in de nacht flink door elkaar geschud. Ze wilden met de auto naar een hoger deel rijden maar na een stukje was de weg kapot. Ze zijn toen naar boven gelopen omdat de beving mogelijk gevolgd zou worden door een tsunami. Die kwam ook maar gelukkig heel beperkt. Mark heeft om die reden achter hun huis wel een ‘trap’ in de berg gemaakt dat ze in geval van een tsunami daarover een weg naar een veilige plek hebben.

De rotsen die nu zo’n anderhalve meter boven water uitsteken lagen voorheen onder water.

Vandaag (donderdag) gaan we een wandeling maken om de punt naar de andere kant van het dorp om de zeehonden te zien.

Russel, de buurman, gaat viskorven uitzetten om kreeft te vangen. Hij vraagt Mark om mee te gaan. Alla vraagt of Henk ook mee mag. Helaas is er onvoldoende plek op het bootje.

Alla en Mark verrassen ons met een typische kiwi-maaltijd. (foto houden jullie tegoed staat op mijn telefoon) Nieuw Zeelanders noemen zichzelf kiwi. We kijken foto’s en krijgen veel informatie over de familie.

Om half elf gaan we naar onze camper.

• 07 December 2023 - 10:01

Rene: