Costa Rica, Panamakanaal en Columbia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu Costa Rica, Panamakanaal en Columbia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu

Costa Rica, Panamakanaal en Columbia

Door: Gerda en Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk en Gerda

12 Oktober 2015 | Colombia, Cartagena

Na een dag op zee met luieren en een demonstratie hoe het reddingsvlot voor de bemanning werkt hebben we genoten van ons tweede gala-diner. Vandaag meerden we al vroeg af en aangezien onze eigen kapitein wil zien of dat goed gaat zijn we dus al vroeg op.
Na het ontbijt hebben we dus nog ruim de tijd alvorens we ons moeten melden voor onze toer. Het is heerlijk warm weer. We maken allereerst een busrit van ruim een uur in een bus met airco en daarna een tramreisje tussen de boomtoppen. Goed Engels sprekende gidsen vertellen honderduit over wat er onderweg allemaal is te zien.
Een Costaricaanse lunch vormt ook onderdeel van deze trip. Heerlijk verschillende soorten fruit, salade, rijst en een heerlijk stukje gebakken kipfilet. Daarbij verfrissende drankjes van wederom vruchten uit de regio. Op de weg terug naar het schip zien we erg donkere luchten en ja hoor we worden getrakteerd op wat regen. Eenmaal aan boord wordt de lucht steeds donkerder en horen en zien we in de verte al onweer. Nog voor we de haven van Puntarenas verlaten flitst het dat het een lieve lust is. Henk probeert het te filmen. Vannacht wederom een verandering van tijd, deze keer gaan de scheepsklokken vooruit. Nou voor ons geen korte nacht want we slapen gewoon lekker uit.
Henk gaat de kapitein ondervragen en onderwijl maak ik dit verslag en geniet mama buiten op het balkon.
We zijn onderweg naar ons ultieme doel van de reis de doortocht door het Panamakanaal. Daarvoor moeten we op deze dag wel vroeg uit de veren, dus zetten we een wekker. Om half 6, ja jullie lezen het goed, komen de loodsen aan boord. Het is namelijk niet toegestaan om zelfstandig door het kanaal te varen zelfs het matrozenwerk wordt overgenomen door personeel van het Panamakanaal. Als eerste zien we in het vroege ietwat mistige ochtendlicht Panamacity opduiken. Een inmense stad met enorm hoge gebouwen. Buiten op zee liggen talloze schepen te wachten om naar binnen te worden geschut maar ………………. Als je geen reservering hebt gemaakt, wat de Holland America Line uiteraard wel heeft gedaan, kan het wel even duren voor je kunt schutten. Een reservering kost $35.000 en daarnaast betaalt men tol voor de lading. Die lading zijn o.a. wij vandaag hiervoor moet nog zo’n slordige $400.000 worden betaald !
Een gids die eveneens met de loodsboot is meegekomen vertelt wat er allemaal te zien is en een deel van de geschiedenis van het Panamakanaal. Daar hebben we al een informatiebijeenkomst over bezocht en tevens een film over bekeken. Het Panamakanaal is wat veel mensen op hun bucketlijst hebben blijken te staan want iedereen is inderdaad, zoals geadviseerd werd, vroeg aan dek. Vandaag zijn alle boegdekken toegankelijk. Er is gezorgd dat er daar tevens koffie en een Panamaroll is te verkrijgen. Wij kijken eerst vanaf de boeg op dek 9 en na het ontbijt zakken we naar dek 7 waar het uitzicht nog beter is. Het is inmiddels 8 uur en we naderen de eerste sluis. We zullen in 3 stappen in totaal 26 meter omhoog worden getild om op het kanaal terecht te komen. Met roeibootjes wordt er een lijn overgebracht om het schip aan de locomotieven te bevestigen. Deze zullen het schip in het midden van de sluis gaan houden. Aan weerszijden is er slechts 2 feet, ofwel + 60 cm, ruimte tussen het schip en de muur van de sluis. Eenmaal op het Panamakanaal nemen Henk en ik deel aan het zwemmen op het Panamakanaal. We krijgen er zelfs een officieel certificaat voor !!
Nee, we zijn niet van boord geweest hoor, het water van het Panamakanaal is erg bruin en bovendien is de kans dat er krokodillen rondzwemmen aanwezig. De entertainmentgroep voegt 2 glazen Panamakanaalwater toe aan het zwembad op het achterdek en daarin maken we dan een duik, leuk bedacht.
Aan het eind van de middag zijn we aan de andere kant van het kanaal en moeten we dus weer 26 meter omlaag en dan komen we in de Caribische Zee nadat we de dag begonnen zijn op de Atlantische Oceaan. Als we op Gatun Lake zijn zien en horen we onweer naderen en tijdens de sluizen bij de uitgang onweert en regent het flink. Voor we gaan eten rusten we nog lekker even uit.
In de avond drinken we een borrel met een van de engenieers. Henk heeft op onze reis naar het Caribisch gebied in 2011 ook al diverse keren met hem gesproken. Vandaag kreeg Henk een telefoontje dat en andere droom van hem in vervulling zal gaan, in de loop van de week mag hij mee naar de machinekamer.
Vanmiddag zijn we in Colombia. We hebben hier geen excursie geboekt.
Groetjes van Kapitein Henk en zijn bemanning

• 12 Oktober 2015 - 23:17

Ellen:

Hallo Gerda en Henk,

Heel leuk om te lezen en ik lees dat jullie er erg van genieten. Hoop nog op veel meer verhalen.

Groetjes
    Ellen

• 13 Oktober 2015 - 07:12

Ed, Erica En Luna:

Lieve luitjes,

Wat een mooie avonturen hebben jullie weer beleefd. De onweersbuien lijken ons heel indrukwekkend zo op het water?! Leuk om te lezen dat dromen toch echt uit kunnen komen. Henk geniet lekker van al het moois in de machinekamer. Wij lezen graag je verhaal hierover! Maak er wat moois van jullie laatste dagen op zee!

Groetjes uit het inmiddels koude kikkerlandje.

• 13 Oktober 2015 - 07:29

Aad En Irma:

Lieve zeevarenden,

Wij hebben weer met volle aandacht jullie verslag gelezen en ervan genoten, wanneer jullie deze reactie kunnen teruglezen zal de cruise hoogstwaarschijnlijk wel al ten einde zijn :-( maar niet getreurd, daarna hebben jullie nog 'n heerlijke vliegreis voor de boeg, kunnen jullie lekker bijkomen en uitrusten :-) is niet om te lachen, van deze enerverende reis.
    Wat 'n belevenissen waren dat weer, met 'n tram tussen de boomtoppen door, wel heel erg bijzonder en dan natuurlijk het hoogtepunt van jullie reis en wel in het bijzonder voor kapitein Henk, toch 'n keer het hele Panamakanaal, maar wat ik begrepen had, toch weer de oude sluizen, nu moeten jullie zeker nog 'n keer terug voor de nieuwe of is dat al gepland :-) schreef ik met 'n glimlach.
    Gerda, Henk en ma mogen wij jullie bedanken voor het mee laten beleven van de schitterende reis en het verwoorden daarvan, we hebben ervan genoten en wensen jullie 'n behouden vlucht weer naar huis toe.

Groetjes en 'n spoedig weerzien van het gevogelte en ons.

• 13 Oktober 2015 - 11:35

Thea En Antoon:

Hallo vakantiegangers,

Jullie reisverslag over het Panamakanaal gelezen. Het is wel een belevenis om zoiets mee te maken.
    Het was wel vroeg opstaan om de doorvaart volledig te beleven.
    Het kost een kapitaal om het kanaal te passeren, maar het graven van een nieuw kanaal kost ook wat.
    Het grootste gedeelte van de reis zit er op, maar geniet nog van de komende dagen.

Groetjes van Thea, Erik en mij, Tot ziens!!!!

• 13 Oktober 2015 - 19:24

Harry:

Henk geweldig dat je het motortje van dichtbij mag bekijken

Volgende keer zelf een stukje varen?