Akureyri - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu Akureyri - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu

Akureyri

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Henk en Gerda

19 Juli 2019 | IJsland, Akureyri

Hoi, hoi,

We zijn van het prachtige weer van Reykjavik naar het regenachtige Akureyri vertrokken.
Heerlijk op het achterdek kunnen genieten van het vertrek uit de haven. In de avond kijken we naar een film van Planet Earth met live muziek.

We varen door een prachtig fjord met sneeuw op de toppen en vele watervallen tot aan zee.

We lopen als een van de eersten van boord. De Gerda's spreken de eerste de beste taxichauffeur aan. Hij is niet de eerste in the line, maar die zien we snel staan. We zeggen wat we willen zien en komen een prijs overeen.
We rijden over een weg dwars door het water naar een 7 km lange tunnel. Toen ze deze tunnel aan het bouwen waren stoten ze op een warm waterbron. Daardoor loopt de temperatuur in de tunnel op. We starten met 9 graden en halverwege is de buitentemperatuur opgelopen tot 29 graden. De eerste stop is bij de Godafoss watervallen daar doen we na de nodige foto's en video te hebben gemaakt een kopje koffie. Dan vervolgen we de weg door het enerverende landschap richting het meer van Myvatn. We bezoeken het Dimmuborgir labyrint, de woonplaats van trollen en de kerstman. Helaas regent hier behoorlijk in het kleine restaurantje gebruiken we het soepbuffet en proeven op advies van de taxichauffeur de IJslandse soep. Ach leuk geproefd te hebben maar........
De volgende stop is bij de Skutustadir Craters. De taxichauffeur adviseert ons de gezonde zwavellucht in te ademen, nou geef mijn portie maar aan Fikkie, ach nee dat is zielig voor Fikkie. Gelukkig zijn de anderen ook niet gecharmeerd van de odeur en zijn we snel terug in de auto.
Onze chauffeur vraagt of we weten wat we moeten doen als we in IJsland in een bos verdwalen? De oplossing is quit simpel: Gaan staan! Veel bos is hier namelijk niet en de bomen zijn relatief laag.
Op de weg terug rijden over een zwarte gravelweg door een bos. Tot een aantal jaar geleden waren alle wegen zo. Doet ons direct terug denken aan onze vorige reis.
In Akureyri bekijken we de oude stad en gaan even bij de nonnen langs maar ze zijn vandaag niet thuis. Henk maakt wel een portret van 2 kandidates.
Onze laatste stop voor we terug naar boord gaan is de botanische tuin. Een prachtig aan verscheidenheid van kleurige en bijzondere planten.

In de hut maak ik snel een verslag omdat zo dadelijk op de kade nog te kunnen delen met jullie.
Vanavond om 8 uur vertrekken we naar onze derde bestemming in IJsland, Isafjördur.

Leuk dat jullie telkens reageren!!

Liefs Henk en Gerda

• 19 Juli 2019 - 16:26

Aad En Irma :

Hoi, hoi schrijf ik meteen terug,

Leuk en ook leerzaam denk ik zo'n hele dag met 'n plaatselijke taxichauffeur op stap,
    al is de smaak en de reuk wat IJslanders lekker vinden niet dezelfde van ons Hollanders,
    mag ik de non in wording weer bedanken voor haar leuke en mooie verslag en
    wens jullie 'n goeie verplaatsing naar de volgende aanleghaven toe.

Lieve groetjes terug van ons uit 'n vandaag stralend mooi zonnig Nederland.

• 20 Juli 2019 - 04:49

Ed, Erica En Luna:

Hoi hoi wereldreiziger,

Zo te lezen weer veel moois gezien. Fijn dat jullie ons mee laten genieten. Zijn al weer zeer benieuwd naar jullie volgende verslag/avonturen.Veel plezier en een behouden vaart!