Ashdod, Bethlehem en Jeruzalem - Reisverslag uit Ashdod, Israel van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu Ashdod, Bethlehem en Jeruzalem - Reisverslag uit Ashdod, Israel van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu

Ashdod, Bethlehem en Jeruzalem

Door: Henk en Gerda

Blijf op de hoogte en volg Henk en Gerda

24 September 2011 | Israel, Ashdod

Hallo beste vrienden,

Vanuit Kusadasi onze belevenissen vanuit Ashdod in Israel.
’s Morgens om 7 uur zijn we afgemeerd in de industriehaven van Ashdod. Als we na het ontbijt het schip verlaten blijkt dat we niet lopend het terrein mogen verlaten dus nemen we maar een taxi. Een taxichauffeur met een Israelische vader en een Nederlandse moeder spreekt ons aan en wil ons rondrijden. Wij willen echter vandaag alleen een beetje rondkijken in Ashdod en ons verhaaltje op internet plaatsen bij de Mac Donalds. Hij brengt ons naar een Mac in een winkelcentrum en we spreken met hem af dat hij of een collega ons om 2 uur weer op deze plek komt ophalen. Tijdens de rit naar de stad hebben we besproken wat we morgen willen doen en hij doet ons een aanbieding waar we flink op afdingen. We bespreken hem voor morgen als gids en taxichauffeur naar Jeruzalem en Bethlehem. Hij reserveert ons de hele dag maar of we daar gebruik van gaan maken weten we nog niet want het is lekker om ’s middag nog even lekker te ontspannen in de zon.
Eerst plaatsen we onze belevenissen van Haifa op de website en gaan dan wandelen. Ashdod is nog niet zo’n oude stad en vlak en dus is er minder te zien dan op onze vorige bestemming.
In het park zijn we getuigen van een touwtrekwedstrijd tussen scholieren. Al wandelend over een rommelmarkt belanden we bij zee. De mannen hebben hun zwembroek aan en kunnen dus even lekker een duik nemen in de Middellandse zee. Het is 1 uur geweest en dus de hoogste tijd om terug te gaan alleen…………. waar zat dat winkelcentrum nu ook al weer?? We lopen op ons gevoel en…… in de juiste richting. We vragen het een keer en komen om vijf voor twee bij de Mac. Er is nog geen taxi dus kunnen we nog snel een milkshake scoren. Als we buiten komen komt ook de taxi juist aanrijden. Keurig op tijd een andere maar ook zeer vriendelijke chauffeur die ons morgen ook wel wil rondrijden maar we hebben al een afspraak met Willy.
We brengen onze spullen naar de kamer en gaan na een overheerlijke lunch lekker luieren in de zon.
De benen van Irma en Henk hebben behoefte aan een beenmassage en de meegkomen ‘masseuse’ doet haar best de stramheid te verzachten. Na afloop is ze zelf eigenlijk wel toe aan een massage maar helaas……….
Lekker douchen, even horen hoe het bij het thuisfront is en dan lekker eten. Deze dag blijkt behoorlijk vermoeiend te zijn geweest voor ons alle vier want na het eten zoeken we al ras onze hut op.

Donderdag om kwart voor acht aan het ontbijt want we hebben om 9 uur afgesproken met onze taxichauffeur Willy. Die staat er inderdaad net als nog meer gegadigden die ons willen vergezellen op onze trip.
We verlaten het haventerrein, langs de mannen met mitrailleurs, en gaan als eerste op weg naar Bethlehem. Hier is een grensovergang onze taxichauffeur heeft iemand in Bethlehem gebeld om ons naar de geboortekerk te brengen want een Israelische taxi mag hier niet binnen. Een zeer vriendelijk en goed engels sprekende chauffeur neemt ons eerst mee naar een winkeltje van zijn baas waar we een kopje thee krijgen aangeboden en we rond kunnen snuffelen. Er zijn prachtige houtsnijwerken van olijfhout, rozenkransen en allerhande afbeeldingen van alle geloven. We kopen een paar souverniertjes en daarna gaan we door de drukke smalle straatjes van Bethlehem verder naar de geboorteplek. Onder aan een trap die de toegang tot de kerk vormt zet onze chauffeur ons af met het verzoek dat we naar een half uur terug moeten zijn. Henk heeft in de ander taxi het tasje laten staan met daarin de pijpen om van zijn korte broek een lange broek te maken. Gelukkig heeft de chauffeur een mooie rood-witte sjaal zodat Henk toch mee de kerk in kan.
Bijzonder om zo dicht bij de geboorteplek van Jezus te zijn. Er staat aan de zijkant een enorme rij mensen, Gerda schuift héél sniekie er vooraan tussen de andere drie blijven in de kerk wachten. Het schuifelt langzaam naar voren, trapje af, door een smal laag gewelfje (geen probleem met mijn lengte) en dan mag je door een doek heen kijken en zie je een zilveren ster in de grond die plaats markeert van de geboorte van Christus. Ik sla een kruisje en maak een fotootje. Dit doet me toch wel wat.
Onze taxichauffeur heeft iets langer dan een half uur moeten wachten maar zwaait al vrolijk naar ons als hij ons ziet aankomen. Door het enorm drukke verkeer door de smalle straatjes van Bethlehem met prachtige uitzichten op de grensmuur en Jeruzalem terug naar Willy. Henk schiet gelukkig volop foto’s zodat we straks alles kunnen herbeleven.
Over een prachtige weg en 2 tunnels gaan we naar de terrassen alwaar we een héél goed uitzicht hebben op de belangrijkste heilige plaatsen. Hij beloofd ons dat ook van dichtbij te laten zien. Allereerst dalen we af en vinden al snel een parkeerplaats. Via een Joodse en Arabische markt bereiken we de Klaagmuur. Aan de ene kant de Joden aan de ander kant de Arabieren. Terug via de markt met onderweg een ijsje naar de taxi. Hier rijden we door nog smallere straatjes dan in Bethlehem onvoorstelbaar. Prachtige uitzichten. Onze chauffeur vertelt veel en brengt ons nu naar de Olijfberg. De tuin is véél kleiner dan we ons hadden voorgesteld maar niet minder indrukwekkend. Het is inmiddels half 4 en wij vinden het voor vandaag wel welletjes. Onze hoofden zitten vol met indrukken die we moeten laten bezinken.
Willy brengt ons door de avondspits, of is deze drukte wellicht altijd, terug naar ons schip. We bedanken hem hartelijk voor de geweldige rit en uitleg. Tot slot nodigt hij ons uit om bij hem langs te komen want over 2 weken verhuist hij naar Zierikzee. Bijzonder !!!
Boven bij het zwembad nemen we lekker wat te eten en te drinken, het is half 6 en het duurt nog even voor we gaan dineren.
Tijdens het diner verlaat precies om 10 uur het schip de haven van Ashdod. We zijn op weg naar Kusadasi waar we overmorgen om 7 uur hopen af te meren.
Op onze bedden vinden we ’s avonds een konijn en een kikker (van handdoeken gevouwen).

Vrijdag wordt een relaxdag in de zon op het dek nog even een beetje bijkleuren. Vrijdagavond weer captainsdiner. We gaan dus weer op chic.
Misschien de klimwand beklimmen maar ……. dat horen jullie nog wel.
Inmiddels is het zaterdag en zijn we afgemeerd in Kusadasi. Gistermiddag hebben Henk en ik inderdaad de 10 meter hoge klimwand op het schip 2 keer bedwongen. We lopen wat over de bazaars en vanmiddag weer lekker zonnen. Vanavond om 7 uur varen we naar onze laatste bestemming Istanbul waar we maandagmorgen van boord gaan en dan ’s middags helaas al weer richting Amsterdam vliegen.
Ons laatste verslag zal vanuit Nederland komen.

Liefs en héél véél groetjes, Aad, Irma, Henk en Gerda

• 25 September 2011 - 10:20

Marjon:

Wat een prachtig verslag van al jullie belevenissen.
    Heerlijk meegenieten.

Helaas alweer bijna naar huis.
    Wij hebben ook een weekje geboekt (een welnessreis naar Vulcano vlakbij Sicilie)
    Kan je 17 oktober voor mij lesgeven?

Geniet eerst nog even.
    Liefs Marjon