Op naar Alaska - Reisverslag uit Skagway, Verenigde Staten van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu Op naar Alaska - Reisverslag uit Skagway, Verenigde Staten van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu

Op naar Alaska

Door: Gerda en Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk en Gerda

11 Juni 2013 | Verenigde Staten, Skagway

Lieve familie en bekenden,

Het volgende deel van ons avontuur is begonnen. We hebben een prachtige buitenhut aan boord van de MS Amsterdam (ons hutnummer is 1945 en bevindt zich aan stuurboord achterin).
Vrijdagmorgen zijn we om 9 uur van de camping vertrokken en dwars door Vancouver naar Annacis-eiland gereden. Het regende maar deze kaartlezeres wist de chauffeur door het drukke verkeer heen te loodsen. Even aftanken en dan zijn we om 10 uur op de bestemming. Koffers uit de opslag en vullen maar. Al snel zien we andere mensen van onze groep en worden er, onder het genot van een kop koffie en een broodje, volop verhalen en ervaringen uitgewisseld.
Om kwart voor 12 stappen we in de bus richting Downtown waar de cruiseterminal is. Er is file op de snelweg dus besluit onze chauffeur al bellend een weg dwars door de stad te gaan. Leuk hoor, we komen door langs Granville-eiland, Chinatown en Gastown, plekjes die we naar terugkomst toch al wilden gaan bekijken. Hebben nu al vast een indruk en ….. leuk.
Koffers inleveren, douaneformaliteiten en dan kunnen we aan boord. We worden hartelijk ontvangen. We vragen onze hutsteward of het mogelijk is van de 2 losse bedden één bed te maken. We hoeven dat niet zelf te doen hij zal het voor ons doen. Wat luxe hé!!
Op het Lido-dek gaan we genieten van de lunch, het is inmiddels 2 uur dus we lusten wel iets.
Om 3 uur worden we verwacht voor de veiligheidsinstructies bij de reddingsboten. We gaan ervan uit dat we ze niet nodig hebben hoor!! Er zijn hier meerdere kapiteins aan boord ook onder de gasten .
Als om 4 uur het zonnetje doorbreekt gaan de trossen lossen en verlaten we Vancouver op weg naar Alaska.
Op het bovendek genieten we van het uitzicht op de kust van Canada en de zon. We zien diverse punten waar we de vandaag of gisteren reden.
We hebben tafel 36 aan het raam met een geweldig uitzicht naar achteren. Onze tafelgenoten zijn de dames van waarmee we eerder op een camping hebben gestaan. Verhalen uitgewisseld en heerlijk gegeten. Tja …… en we hoefden niet te koken of af te wassen.

Zaterdagmorgen wonen we in het theater de informatiebijeenkomst over de excursies mee. Henk is wel geïnteresseerd in een Jeep-safari en ja ik ga graag mee. We zijn tot nu de enige met interesse voor deze rit.
Bij het zwembad kletsen we weer met andere gasten over de reis.
Vanavond hebben we ons eerste formele diner. Dus … pakkie deftig.
Het is een beetje druilerige dag geweest met in de avond flink wat deining.

We zijn een tijdszone gepasseerd en daarom is de klok vannacht een uurtje terug gegaan. We konden daarom lekker lang uitslapen. Bij het ontbijt blijkt dat velen dat met ons hebben gedaan. Vandaag varen we naar Glacier Bay. Een enorme baai die tot 250 jaar geleden enkel uit meters dik ijs bestond. De gletsjers in dit gebied nemen gemiddeld genomen met 2 meter per dag af wordt ons verteld door rangers die aan het begin van de baai, wat een nationaal park is, aan boord komen. Op weg naar de gletsjers worden we begroet door walvissen en enorme brokken ijs. Op een van de blokken zitten 2 adelaars.
Het schip zal een uur blijven drijven bij de enorm imposante gletsjer. Iedereen krijgt voldoende tijd het gekraak van de gletsjer waar te nemen en er breken diverse keren flinke stukken af. Henk weet het verschillende keren te filmen. We varen terug de baai uit naar Skagway waar we in de vroege morgen (half 8) een Jeepsafari gaan maken van bijna 6 uur uur.
Helaas was dit niet helemaal wat we ervan hadden verwacht/gehoopt. Het was ruim anderhalf uur over de snelweg. Dan even een half uurtje over keien en zand en dan weer terug. We zijn wel van Alaska naar Canada gegaan en weer terug.

In de middag slenteren we door het oude plaatsje waar we een internetcafé bezoeken om jullie zodoende een update te kunnen geven van onze avonturen.

Om 9 uur vanavond varen we van Skagway naar Juneau waar we morgenmiddag met het schip liggen. Wat we daar gaan doen vertel ik nu nog niet maar ……. dat wordt zeker weten héél erg leuk.

Liefs van 2 van de zon en Alaska-genietende vakantiegangers

• 11 Juni 2013 - 13:21

Thea En Antoon:

Hallo Gerda en Henk,

Goeiedag vakantiegangers, Zo te zien hebben jullie het wel naar de zin. Lekker in de zon luieren met een gevuld glas en daarbij misschien nog een lekker hapje. Nou het is jullie gegund hoor.
    Wij genieten van jullie reisverhalen en foto's en dat zijn ze nog niet eens allemaal. De rest zien wel als jullie weer thuis zijn.
    Doe de walvissen de groeten, dat is weer iets anders dan beren.

Groetjes van Thea en Antoon

• 11 Juni 2013 - 16:07

Aad En Irma:

Hallo genietende Alaska gangers

Wij hebben ook genoten, met volle teugen weer van je SUPER FANTASTISCHE reisverslag, wat 'n werk maak je ervan om het thuisfront op de hoogte te houden van jullie belevenissen.

Zo'n cruise is wel weer even heel wat anders dan zo'n trektocht per camper door de natuur, maar ongetwijfeld allebei net zo SUPER.

Nu de luxe van niet hoeven koken en afwassen, alleen maar aanschuiven aan tafel en eten tot het buikje goed gevuld en rond is van al het lekkers wat zo'n cruiseschip te bieden heeft.

Geniet saampjes van al het andere gedierte wat jullie nu weer op jullie route te zien krijgen en de fascinerende natuur en nogmaals DANK van 'n paar van ons thuisfront.

• 11 Juni 2013 - 19:47

Ed, Erica En Luna:

Hoi wereldreizigers,

Wat een fantastische verhalen allemaal weer. Ook zijn de foto's weer prachtig. Geniet lekker van jullie reis op zee. Hoe zit het met de zeebenen? Wel even wennen zeker na al die kilometers op het vaste land. Ook wij zijn benieuwd welke dieren jullie nog gaan zien onderweg.

Geniet lekker en tot het volgende verslag. Wij zijn zeer benieuwd wat jullie dan allemaal weer beleefd hebben.

Groetjes uit Wilnis