Van Juneua naar Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu Van Juneua naar Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu

Van Juneua naar Vancouver

Door: Henk en Gerda

Blijf op de hoogte en volg Henk en Gerda

14 Juni 2013 | Canada, Vancouver

Lieve allemaal,

Nou hier dan de ‘oplossing’ !!! Dinsdagmiddag zijn we wezen helikoptervliegen en hebben we een hondenslee-tocht gemaakt over de gletsjer Mendenhall ZO GAAF !!!
Ik heb wat eerdere foto’s van deze reis verwijderd zodat ik weer ruimte had om jullie wat te laten zien.
Dinsdagmorgen zijn we wezen ontbijten in het restaurant op de 4e etage. Luxe hoor ! Je bestelt en het wordt bij je gebracht.
Juneau is een oud authentiek stadje, wat de laatste jaren wordt overspoeld door toeristen. Met ons liggen er nog 3 andere cruiseschepen in de haven. We slenteren lekker wat rond in het zonnetje.

Typisch Amerikaanse buschauffeur, die ons voor de busrit van 10 minuten over de snelweg, naar de helikopter vertelt waar de nooduitgangen zich bevinden. Overschoenen aan en een zwemvest om en dan brengt onze vrouwelijk piloot ons over de bergen naar een hondenkamp boven op een gletsjer. Als de honden de helikopter horen aan komen beginnen ze te blaffen en te springen. Sommige springen wel een meter in de lucht.
Er gaan zo’n 12 honden voor een slee, onze gids heeft er 30, die om beurten een slee tocht mogen maken. De honden hebben sokjes aan om te voorkomen dat de sneeuw tussen hun tenen ontstekingen veroorzaken. Onderweg worden ze wel eens verloren. De gids raapt er af en toe een op. Hij raadt ons af dat te doen omdat ……. het wel eens iets anders kan zijn. Het zijn 2 sleetje achter elkaar. Op het eerste sleetje zitten 2 personen met de gids daarachter gekoppeld een 2e slee met 2 passagiers, waarvan een de rem mag bedienen. Dat doen we om beurten. Het is een warme dag, zeker voor de honden daarom stoppen we een aantal keer om ze lekker van de sneeuw te laten eten.
Als we terugkomen knuffelen we de honden die ons zo heerlijk hebben laten genieten van een sleereis.
De honden zijn hier 3 weken geleden met een helikopter gebracht en blijven hier de hele zomer. De begeleiders zijn 6 dagen op de gletsjer en gaan dan 3 dagen naar Juneau.
Op de heenvlucht zaten we achter in de helikopter en daarom mogen we als we terug gaan naar de basis voorin zitten. GAAF, we vliegen over diverse gletsjers en bergmeren. Henk filmt het allemaal zodat we er nogmaals van kunnen genieten.

Rond 6 uur vertrekken we naar Ketchikan waar we om 12 uur in de middag aankomen.
Het is zwaar bewolkt en een flink stuk frisser dan de voorgaande dagen. ’s Avonds bij het diner horen we dat er vorig jaar hier en in Juneau en Skagway slechts 5 zonnige dagen zijn geweest en dat het hier veelal regent. Jongens, wat hebben wij het dan goed gehad.
We verkennen onder leiding van een gids Ketchikan; helaas begint de zalmtrek over ongeveer 3 weken en dus missen we de beren die in de rivier dan aan het vissen zijn. Maar ….. we zien wel héél véél adelaars.
Bij het Totem Hertitage Center zien we prachtig gerestaureerde totempalen.
We bezoeken tot slot Creek street, de roze buurt, een houten loopbrug op palen. In de pittoreske huisjes zijn tegenwoordig souvenierwinkeltjes en eethuisjes, waar uiteraard hoofdzakelijk zalm wordt geserveerd. Het voormalige bordeel van Dolly is momenteel een museum. Het is echter zo druk dat we het overslaan.
Donderdag is het tijd om de koffers in te pakken.
Vandaag gaan we lekker genieten van het mooie Vancouver en dan morgenmiddag om 4 uur vliegen we terug.

Later vandaag wellicht een update van onze belevenissen alhier.
Dank voor jullie die hebben laten blijken ons zo trouw te volgen !!!

Liefs, groetjes en kus Gerda en Henk

• 14 Juni 2013 - 19:59

Ed, Erica En Luna:

Lieve luitjes,

Wat een prachtige avonturen! Gaaf hoor! Wanneer draait de film? Wij willen deze zeker eens komen bekijken. Wat is de tijd toch snel gegaan. Geniet van jullie van jullie laatste dag en een goede terugreis gewenst.

Groetjes uit Wilnis.

• 14 Juni 2013 - 21:53

Aad En Irma:

Liefs, groetjes en kus terug aan jullie Gerda en Henk

Wat hebben jullie ons de afgelopen weken gigantisch mee laten genieten van jullie talloze fantastische belevenissen, het leek bij tijd en wijle soms net of we het zelf beleefd hadden, zo goed verwoord door die SUPER schrijfster Gerda, natuurlijk in samenwerking met prachtige plaatjes schietende Henk.

Wat 'n belevenis zal dat geweest zijn , die helikoptervlucht in combinatie met die sleetocht en alle andere dingen die jullie verder nog ondernomen hebben.

Geniet nog van jullie laatste dag en 'n behouden thuisreis toegewenst, waar we graag snel eens komen bijpraten en hopelijk dan ook veel van dat moois wat jullie beleefd hebben op foto en film terug kunnen zien.

DANK, DANK en nogmaals DANK het was GEWELDIG 'n HEEL ERGE DIKKE KNUFFEL voor jullie beide.

• 15 Juni 2013 - 11:40

Lucia:

Hallo Gerda en Henk

Wat hebben jullie een prachtige vakantie beleefd!
    Bedankt voor de vakantie verslagen

Liefs Lucia

• 15 Juni 2013 - 13:32

Thea En Antoon:

Hallo Henk en Gerda

Dat was weer een mooi en lang reisverhaal en ook de foto's zijn goed geslaagd. Het was zeker een hele belevenis zo'n hondenslederit?
    Het is leuk om het via jullie reisverslag mee te kunnen beleven. We vinden het knap dat jullie dat allemaal zo mooi kunnen vertalen.

Groetjes van Thea, Erik en mij.

• 15 Juni 2013 - 14:14

Pa & Ma:

Zo vakantieganger,

Het zit er voor jullie helaas er al weer bijna op, maar aan de verslagen te lezen hebben jullie er erg van genoten. De blauwe vogel heeft dikwijls geprobeerd om jullie te bellen, maar dat is hem niet geliukt.
    Wij wensen jullie een goede terugreis.
    Groeten van het thuisfront.