Regenwoudbelevenissen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu Regenwoudbelevenissen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Henk en Gerda Fokkens - WaarBenJij.nu

Regenwoudbelevenissen

Door: Gerda Henk Aad Irma

Blijf op de hoogte en volg Henk en Gerda

14 December 2011 | Costa Rica, San José

Hallo allemaal,

We eindigden vorige keer ons verhaal vanuit de sluizen van het Panamakanaal.
In Colon regende het enorm toen we aankwamen. Het water stond 10 tot 20 cm hoog in de straten, wandelen was dus geen optie en dus hebben we ons door een taxibusje laten rondrijden door de straten van Colon. Wat een armoe !!! We zijn rond half 5 weer aan boord en gaan naar het happy hour in het Crow’s nest. Onderwijl lossen we de sudoku van de dag op.
Onder het eten wisselen we onze ervaringen van deze enerverende dag met onze gezellige vaste tafelgenoten. Langs de fotogallerij naar de winkeltjes. Gerda ziet een leuke zonnige blouse voor Henk en scoort zelf een witte lange broek die perfect van lengte is. Jippie !!! Later deze week nog maar eens kijken voor een leuk t-shirt maar daarvoor heeft Irma ook wel belangstelling en ze worden goedkoper naarmate je er meer neemt.
Tot slot een borreltje en dan ……………. al slapend naar Costa Rica.
Als we ’s morgens rond kwart voor 8 na een heerlijk ontbijt het schip verlaten blijkt dat het door ons vooraf uitgezochte regenwoud op 2 uur rijden te liggen; dat is dan toch iets te veel van het goede want we moeten om uiterlijk half 4 weer aan boord zijn. De op het haventerrein aanwezige taxi’s hebben wel wat alternatieven voor ons. We besluiten mee te gaan naar een regenwoud dichter in de buurt. Eenmaal op weg begrijpen we wel dat het andere park op 2 uur rijden ligt. De wegen zijn hier grindpaden tja dat rijdt iets minder comfortabel en vlot. Wat een verschil met Colon. In Puorto Limon zijn de huizen niet groot maar er heerst een betere sfeer. Alexander onze taxichauffeur voorziet ons ruimschoots van informatie en stopt diverse keren om ons te wijzen op flora en fauna. Zo krijgen we verse kokos, een stukje lokale kaas en proeven we van een vrucht die zojuist van een boom is gevallen. ZOET !!!!
Om half 11 zijn we aan het regenwoud. David leidt ons langs bijzondere planten en dieren. We zien héél véél verschillende kikkers en een enorme hoeveelheid vlinders die we zelfs mogen vasthouden. Na ruim tweeënhalfuur zijn we terug bij de start maar …….we gaan nog abseilen tussen de bomen. Na ingesnoerd te zijn en een korte instructie dalen we 9 keer van boom naar boom over het regenwoud. Dan is het half 3 en de hoogste tijd om terug te gaan naar boord. De taxichauffeur heeft ons verzekerd dat hij ons op tijd zal droppen. Nou hij gaat ervoor, in een behoorlijk tempo rijden we over de grindweg terug naar de grote weg. In Puorto Limon wordt het even spannend. Er staat een file vanwege een verkeerscontrole maar gelukkig om 5 voor half 4 stappen we aan boord. De bussen van de tours zijn nog onderweg dus we zijn keurig op tijd.
We hebben nog wat tijd tot aan het avondeten en dus bekijken we de grote hoeveelheid foto’s van deze dag.
In het theater is vanavond een goochelacte, die laten we schieten.

De komende 2 dagen zitten we op zee op helaas alweer de weg terug naar Fort Lauderdale. Er schijnt een flauw zonnetje daar gaan we zo dadelijk heerlijk van genieten. Vannacht zijn we voor de 4e keer, en tevens laatste keer, verandert van tijdszone.

Ik durf niet te beloven dat jullie voor onze thuiskomst zaterdagmiddag nog een update krijgen, zo niet dan volgt die vanuit het zoals wij begrijpen, uit de nieuwsoverzichten die we ontvangen, vanuit het koude Nederland.

Voor nu onze groetjes en we gaan het er nog even van nemen.

Liefs Gerda, Henk, Aad en Irma

P.S. Vaders uitstekend gedaan hoor!!!
Fijn Willeke dat je nog gewoon in Nederland blijft :)

• 14 December 2011 - 20:43

Willeke:

Lieve Gerda en Henk,

Vanmiddag is er nog een reisverslag van jullie gekomen, dus ook meteen maar even op reageren. Wat jammer, dat het zo regende, toen jullie aankwamen in Colon en niet konden wandelen. Gelukkig was er een taxibusje, waar jullie gebruik van konden maken en zo toch nog wat hebben gezien. Een hoop armoede dus. Dan waardeer je helemaal wat wij allemaal hebben hè en wij Nederlanders kunnen vaak zo klagen. Lekker gegeten en daarna geld uitgegeven in de winkeltjes. Wat leuk voor je Gerda, dat ze een broek hadden, die voor jou de juiste lengte had. Met een slaapmutsje naar bed en terwijl jullie lekker liggen te slapen voert de reis naar Costa Rica. Na een lekker ontbijt weer op pad. Leuk, dat de taxichauffeur, jullie zoveel informatie geeft en zelfs diverse keren stopt onderweg, om jullie ergens op te wijzen. Ook hebben jullie verse kokos gegeten, lokale kaas en fruit. Ook heel bijzonder! Ik moest lachen, om de grindpaden, waardoor je er langer over doet, om op je bestemming te komen. Het is hier op Hollandsche bodem echt zo slecht nog niet! In het regenwoud, hebben jullie mooie vlinders gezien en ze zelfs vast mogen houden, wat leuk, dat dat mocht! Dat abseilen, tussen de bomen, klinkt ook heel aanlokkelijk. Negen keer! Heerlijk! Jullie waren keurig weer op tijd aan boord en daardoor even de tijd, om de foto's van die dag te bekijken. Jammer, dat jullie nu op de terugweg zijn, naar Fort Lauderdale. 4x de tijdszone gepasseerd. Met dat het einde in zicht komt, komt er ook weer een eind aan jullie belevenissen. Waarschijnlijk komt jullie laatste verslag, weer uit het koude en natte Nederland. Jullie hebben groot gelijk, dat jullie het er nog even van nemen, nu het nog kan. Het is weer omgevlogen, zowel voor jullie, als voor ons, maar ik heb weer genoten van jullie verhalen. Fijn, dat je de tijd daarvoor hebt genomen, om ons ook mee te laten genieten. Ja, er zat voor mij geeneens een reisje naar Spanje in, maar ik blijf lachen hoor (als een boer, die kiespijn heeft, maar dit terzijde), het is niet voor allen weggelegd, om zulke riesjes te maken, maar er is nog hoop...Misschien dat ik hier het juiste oudejaarslot op de kast heb liggen! Zeg nooit nooit haha. Niks verwachten, altijd blijven hopen. Nog veel plezier de laatste dag morgen en een behouden thuiskomst.

Liefs en groetjes voor jullie allevier,
    Willeke.